Aquest any el Festival de Narració Oral de Barcelona Munt de Mots vol fer un recordatori a la figura d’ Antonio González Beltrán, Director de la Companyia de Teatre La Carátula i un dels més grans precursors de la narració oral a Espanya, que ha mort aquest any, deixant òrfena la narració.

ANTONIO 2

En els últims 20 anys aquest meravellós art d’explicar històries ha evolucionat molt ràpidament a Espanya . Són moltes les programacions que setmanalment veiem anunciades a biblioteques, cafès, escoles i, fins i tot, algun teatre. Al llarg d’aquests anys s’han consolidat nombrosos festivals d’aquest gènere, alguns d’ells amb ni més ni menys que 23 edicions , com el Festival d’Agüimes a Gran Canària, o el Festival Internacional de l’Oralitat d’Elx .

Hem vist néixer i créixer grans narradors que ara recorren el món encantant amb les seves històries i el seu bon fer.

A la dècada dels 80 parlar de narració oral en aquest país era de bojos, ja que ningú sabia què era això. D’aquí el valor d’una persona com Antonio González que va creure fermament en això i va crear el Festival Internacional de l’ Oralitat d’Elx, que ha servit de plataforma a centenars de narradors internacionals, sobretot de parla hispana, per donar a conèixer el seu treball per aquestes terres. Al mateix temps, ha estat el pont que ha servit perquè narradors espanyols fossin convidats a Festivals Internacionals , i a partir d’aquí ja ningú va poder aturar aquest moviment : Tallers, funcions, festivals, programacions… fins a fer-ne una digna professió, la de contista.

I perquè això passi es necessiten persones amb la sensibilitat de l’Antonio, excel·lent narrador, creador incansable, innovador constant, solidari amb tots: en definitiva, un mestre de l’art però sobretot una gran persona que, sense proposar-s’ho, només amb la seva actitu, donava lliçons de vida.

L’Antonio se n’ha anat, però sempre ens quedaran les seves històries, els seus personatges i les seves ganes de riure. Tant de bo aquest art segueixi nodrint de persones com ell; tant de bo alguna vegada us trobeu amb una persona com ell.

José Manuel Garzón

Narrador Oral

 

Este año el Festival de Narración Oral de Barcelona “Munt de mots” quiere hacer un recordatorio a la figura de Antonio González Beltrán Director de la Compañía de Teatro La Carátula y uno de los mayores precursores de la narración oral en España, que ha fallecido este año, dejando huérfana la narración.

En los últimos 20 años este maravilloso arte de contar historias ha evolucionado muy rápidamente en España. Son muchas las programaciones que semanalmente vemos anunciadas en bibliotecas, cafés, colegios e incluso algún teatro que otro. A lo largo de estos años se han consolidado numerosos Festivales de este género llevando algunos la friolera de 23 ediciones, cómo el Festival de Agüimes en Gran Canaria, o el Festival Internacional de la Oralidad de Elche.

Hemos visto nacer y crecer grandes narradores que ahora recorren el mundo encantando con sus historias y su buen hacer.

En la década de los 80 hablar de narración oral en este país era de locos pues nadie sabía lo que era eso. De ahí el valor de una persona como Antonio González que creyó firmemente en ello y creó el Festival Internacional de la Oralidad de Elche, que ha servido de plataforma a cientos de narradores internacionales sobre todo de habla hispana para dar a conocer su trabajo  por estas tierras. Al mismo tiempo ha sido el puente que ha servido para que los narradores españoles fuesen invitados a Festivales Internacionales, y a partir de ahí ya nadie pudo parar este movimiento: Talleres, funciones, festivales, programaciones….hasta hacer de esto una digna profesión, la de cuentero.

Y para que esto ocurra se necesitan personas con la sensibilidad de Antonio, excelente narrador, creador incansable, innovador constante, solidario con todos, en definitiva un maestro del arte pero sobre todo una gran persona que, sin él proponérselo, solo con su actitud, daba lecciones de vida.

Antonio se nos fue, pero siempre nos quedarán sus historias, sus personajes y sus ganas de reír. Ojalá este arte siga nutriéndose de personas como él; ojalá alguna vez en sus vidas tropiecen con una persona como él.

José Manuel Garzón

Narrador Oral

 

Deixa un comentari: